Visar 1–6 av 16 resultat

Olivoljans hälsoeffekter du inte får missa

Olivoljan har i tusentals år haft en framträdande roll i mathållningen runt Medelhavet, och forskare anser att de har tydliga belägg för att olivoljan är en primär fettkälla med många hälsovinster. Hjärt- och kärlsjukdomar är tillexempel väldigt sällsynta runt Medelhavet.

Vad är då olivolja?

Olivolja är en vegetabilisk olja som framställs genom att fruktköttet och olivkärnorna mosas. Därefter pressas vätskan ut. Skörd och pressning pågår mellan oktober och februari. Olivoljan används i allt från stekfett och smaksättare till hudvård och kosttillskott.

Kvalitet eller inte?

Det är stor skillnad på kvaliteten på de olivoljor du hittar i butikerna. Det gäller att lära sig vilka som är bra. Det som skiljer de dåliga från de bra är bland annat innehållet av antioxidanter och vitaminer. Olivolja av god kvalitet smakar också mycket mer och prislappen är något högre.

Olivolja kan indelas i tre kategorier:

– Olivolja

– Virgin olivolja

– Extra virgin olivolja

Flaskor märkta med endast olivolja är av den lägsta kvaliteten. Denna typ innehåller nästan bara raffinerad olja, vilket betyder att råvaran värmebehandlas kemiskt före pressningen. Detta innebär att man kan utvinna en större mängd olja, men den tappar samtidigt mycket i smak och vitamin- och antioxidanthalten minskar kraftigt.

Virgin olivolja (jungfruolivolja) framställs genom kallpressning. Kvaliteten är sämre än extra virgin, främst på grund av att pressningen sker i flera omgångar. Virgin olivolja kan ha upp till tre procent syreinnehåll.

Extra virgin olivolja (extra jungfruolivolja) är det klart bästa alternativet. För att olivoljan ska få kallas extra virgin måste den komma från den första olivpressningen och uteslutande vara kallpressad. Det vill säga att själva pressningen utförs i en miljö under 28 grader. Extra virgin olivolja har mindre än 0,8 procent syreinnehåll. Färgen är oftast kraftigt gulgrön och den är rik på smak, arom, antioxidanter och vitaminer.

Byt ut smöret mot extra virgin olivolja

Alla myndigheter är eniga, byt ut smöret mot olivoljan. Du som använder extra virgin olja eliminerar inte bara det onyttiga fettet från kosten du tillför också kroppen mer vitaminer och antioxidanter. En välkänd myt brukar vara att olivolja inte kan användas till stekning vilket är helt fel. Olivoljan klarar hög värme och funkar också vid bakning. Testa gärna vår cordovil när du ska baka nästa gång.